måndag 19 april 2010

Apoteksreformen håller på att spåra ur



Jag har hela tiden varit en stark anhängare av att bryta upp Apoteket AB och att tillåta andra aktörer att sälja läkemedel.

När Resume rapporterade att Hemköp bröt mot reglerna för läkemedelshantering genom att ha bl a alvedon i korgar för självplock vid kassorna, dessutom under rubriken "matglada varor", sic!, trodde jag i min enfald att det var ett aprilskämt.

I lördags hade jag ett ärende till Hemköp under Åhlens vid Skanstull. Där tog jag bifogade bild. Frågan är hur Hemköp lever upp till Läkemedelsverkets föreskrifter:

På försäljningsstället ska läkemedlen förvaras inlåst eller under direkt uppsikt av personal. Med direkt uppsikt avses att någon i personalen kontinuerligt övervakar läkemedlen och kan förhindra otillbörlig åtkomst till läkemedlen eller åverkan på läkemedlen. Vidare ska läkemedlen på försäljningsstället exponeras och förvaras på ett sådant sätt att det tydligt framgår att produkterna är läkemedel.


Det står dessutom på Alvedonförpackningarna "ska förvaras utom syn- och räckhåll för barn".

Jag hoppas verkligen att detta inte är typiskt för alla som nu getts möjligheten att tillhandahålla läkemedel. Det vore sorgligt om resultatet blir en återgång till det gamla öststatssystemet bara för att några klåpare inte klarar av att följa bestämmelserna.

Den söta modellen på bilden snattar INTE Alvedon, även om det hade varit fullt möjligt då det var knök med folk i butiken. Att personalen kontinuerligt skulle ha övervakat läkemedlen är nys.

Vid samma tillfälle passade jag på att gå in på Åhlens egna nyöppnade apotek en trappa upp och där möttes man av en helt annan upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar