torsdag 15 april 2010

Ett förslag dagen till ära

I kväll samlas hela den svenska reklameliten, och några andra (bl a undertecknad), på Nacka Forum för att ge sig själva en välförtjänt klapp på axeln. En from förhoppning är att bytet av lokal och upplägg gör tillställningen lite mer intressant än tidigare års sömnpiller. Detta ska alltså vara gräddan av svensk kreativitet som visar upp sig. Då förväntar man sig något extra, åtminstone gjorde jag det första gången jag deltog. Döm om min förvåning då den kreativa höjden var på obefintlig! Jag blev djupt besviken och har minst sagt lågt ställda förväntningar på kvällen. Å andra sidan kan det inte bli sämre.

Efter att ha gnällt av mig angående själva arrangemanget ska det bli kul att se hur de olika juryerna har resonerat och vilka kampanjer som vinner. Igår skrev Dagens Industri (papperstidningen) att Guldägget behöver förändras. Jag kan inte annat än hålla med framförallt vad gäller kategorierna. Idag tävlar man utifrån mediakanaler (radio, film, print etc) vilket innebär att samma kampanj/idé i vissa fall är nominerad i så gott som alla tävlingsklasser. Det vore mer tilltalande att tävla i kategorier som bygger på kommunikationskategorin, dvs B2B, samhällsinformation, FMCG etc. Det skulle främja mångfalden och göra respektive kampanj och bedömningen av densamma mer intressant. Vilka bra kampanjer tas idag inte ut i så gott som alla kanaler?

Som vanligt är inga kampanjer för receptbelagda läkemedel nominerade. Alvedon, Ipren, Nicorette och möjligtvis något annat receptfritt läkemedel har belönats genom åren. Hur kommer det sig att inga kampanjer för receptbelagda läkemedel har nominerats? (om jag missat någon så tar jag gärna kommentarer/korrigeringar).

Jag tror att det finns 2 skäl till det. Det första är att de flesta reklambyråer (och kunder) som jobbar med Rx inte anser det vara mödan värt att lämna in tävlingsbidrag. Detta kan i sin tur bero på flera orsaker; dåligt självförtroende, ingen affärsnytta för byrån (dvs man tror att kunderna inte bryr sig om reklamtävlingar). Det faktum att många "hälsobyråer" inte är med i Sveriges Kommunikationsbyråer (tidigare Reklamförbundet) kanske är ett tecken på samma sak? Skäl nr 2 tror jag är att även om byråerna och kunderna lämnar in tävlingsbidrag är reklam för receptbelagda läkemedel komplicerat att förstå. Det krävs i många fall en ganska djup bakgrundsförståelse om terapiområdet, behandlingstraditioner etc som kan vara svårt att förmedla i de begränsade format som tävlingsformen medger. Detta borde dock inte vara något som ska lyckas nedslå varken byrå eller kund, utan tvärtom sporra till att göra ännu större ansträngningar för att göra sitt case begripligt. Det är ju just det som reklambyråer ska vara, och är, bra på: Att göra det komplicerade enkelt och begripligt.

Mitt ännu ofärdiga förslag är att läkemedelsbranschen i samband med ex vis Riksstämman ordnar en galamiddag där man premierar det gångna årets bästa prestationer! Den redan existerande branschfesten kan därigenom få ett vettigare syfte än att alla f d kollegor ska gå runt och jämföra sina respektive karriärer. En tidigare kollega till mig konstaterade att "aldrig går det så bra för folk som under branschkvällen!".

Exempelvis skulle man kunna premiera innovativa reklamkampanjer, nya produkter (ett svenskt Prix Galien?), nytänkande inom kliniska prövningar osv. Man skulle helt enkelt hylla allt det läkemedelsbranschen gör bra! Möjligheterna är oändliga och jag tror att det skulle kunna ge branschen en välbehövlig moralisk boost.

Om någon är intresserad av att bolla den här iden vidare hör av dig!

1 kommentar:

  1. Tror helt enkelt att det beror på att LM-industrin är för strykrädd.
    Reklam är något fult inom sjukvården, läkare är fina människor som bara påverkas av erfarenhet och dokumentation. Blotta misstanken om att en LÄKARE skulle låta sig påverkas av simpel reklam skulle få folksjälen i gungning. Att i den kontexten tävla i vem som gör bäst reklam vore omöjligt. Sen är det ju inte särskilt svårt att hålla sig för skratt när man bläddrar igenom annonserna i Läkartidningen, den kreativa höjden är på periskopdjup.

    SvaraRadera