måndag 15 mars 2010

Effektmätning eller inte?

Den senaste veckan har det diskuterats huruvida Guldägget skall tillåta att tävlingsbidragen redovisar resultat av kampanjerna. Som läget är nu är det förbjudet att ens antyda att reklamen haft någon effekt!

Redan nu kan kanske den sluge inse vad jag tycker i frågan. I min värld är det självklart att man bör få/ska redovisa resultat i en reklamtävling. Reklam har ett, och endast ett syfte: att påverka mottagaren i någon i förväg bestämd riktning. Det kan vara att köpa något, att göra något annat eller börja tycka något tredje. Om man vill syssla med något annat ska man kanske inte jobba med reklam.

Allt snack om att det är svårt att mäta reklamens effekt är trams. Kan man inte mäta det har man oklara målsättningar.

Bland annat Resumés chefredaktör har på sin blogg argumenterat för att inte tillåta effektvariabler i Guldägget. Han verkar mena att om man släpper in effekt i en tävling för kreativitet så kommer tävlingen att fördummas. Oklart hur detta skulle ske.
Det allra fånigaste argumentet är dock: ...kreatörer är speciellt olämpliga att utvärdera effekt. På lång sikt är jag nämligen säker på att kreativitet lönar sig.

Är kreatörer verkligen oförmögna att tänka långsiktigt, eller att bedöma om ett resultat har uppnåtts? Det stämmer inte med min uppfattning men jag kan ju ha fel. Och apropå långsiktighet: In the long run we are all dead.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar