måndag 8 mars 2010

Social mediahysteri

I dessa dagar pratas det alltmer frenetiskt om sociala medier och "alla" ska nu visa sig moderna genom att fokusera på social media. Det gäller även inom läkemedelsindustrin även om syftet ibland är oklart. Sociala-media-predikanterna spinner naturligtvis vidare, ibland alltmer skruvat.

Ingen har dock lyckats att förklara vilken nytta sociala media ska leverera. Det bästa jag hittills hört är att man via social media kan "avlyssna marknaden". Exempelvis via Twitter. Det går säkert att hitta något där om man har gott om tid och/eller effektiva verktyg för att sålla i bruset.

Det påstås och argumenteras från många håll att det i sociala medier kommer att föras konversationer kring varumärken och i vårt fall läkemedel. Genom att monitorera, lyssna och delta i dessa konversationer kommer vi att ges nya fantastiska möjligheter att påverka vår målgrupp. Tillåt mig tvivla...

En nyligen publicerad undersökning visades att 3 av 4 INTE ser sina vänner som trovärdiga informationskällor kring varumärken eller företag.

Om man nu inte litar på de som man kallar sina vänner och känner på något sätt, hur ska man då tro på alla som finns i s k sociala media? Denna siffra har dessutom sjunkit från 45% för två år sedan...

Missförstå mig nu rätt. Social media kan säkert vara bra och jag kan mycket väl tänka mig att ta mig an ett uppdrag där sociala media finns med som EN kanal (allra helst om du som kund kommer med en stor budget), men det måste föregås av en vettig analys utifrån den önskade målbilden. Inte bara ett nervöst: "vi måste finnas i sociala media". I min värld definieras inte modernitet av om man finns på facebook eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar