fredag 5 mars 2010

Tänk om alla förstod detta.

Snubblade över följande observation på Ad Aged.

Som reklamköpare handlar det om ett beslut att fatta: Vill jag vara tråkig eller modig? Som alltid låter det bättre på engelska: Boring or Daring? I reklamvärlden får det konsekvensen att om du dominerar din marknad (Coca-Cola, Microsoft mfl) kan du kosta på dig att var tråkig, din försäljning rullar på ändå. Om du inte totalt dominerar din marknad måste du vara modig om du ska kunna slå dig in.

Det är väl ett enkelt beslut kan tyckas. Vem vill vara tråkig, alla vill väl vara modiga? Varför är då inte fler modiga? Speciellt inom läkemedelsbranschen härskar tråkigheten när det kommer till reklam. Vi har alla sett annonser som så desperat försöker få med alla budskap att slutresultatet blir att inget når fram. Det blir tråkigt. Det här blir tyvärr ett självspelande piano:

"Annonser är inte viktiga för oss/vi måste få med alla viktiga budskap/läkarna vill ha rationella skäl till sitt val/vi har ett globalt koncept vi måste använda...etc" (välj det skäl som passar) leder alla till att reklamen blir tråkig. Tråkig reklam påverkar ingen. Inga förändringar i uppfattningar eller försäljning kan upptäckas. Slutsatsen blir att "Det är meningslöst att annonsera, men vi gör det ändå, vi har ju en budget". Vilket leder till ännu mindre engagemang och ännu tråkigare annonser. En dödsspiral.

Detta till trots att läkare, sköterskor och alla andra som utsetts för annonser för läkemedel är människor med de önskningar, hopp och önskemål som alla människor har. Vad är det som säger att en läkare reagerar på ett speciellt sätt på en annons för exempelvis en bil (den var snygg, sexig, kraftfull etc) men när det gäller några av de viktigaste instrumenten hon/han har i sitt jobb är det bara intressant med: Effektiv, säker och få biverkningar. Kan inte ett läkemedel uppfattas som snyggt, sexigt eller kraftfullt? I tillägg till att det är effektivt och säkert? Det som krävs är att någon är lite modig. Mer om varför det inte blir så i senare inlägg. Nu är det helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar