tisdag 9 mars 2010

No shit, Sherlock!?

Enligt en artikel i Ad Age (Why measurement alone will not lead to better marketing) räcker det inte med att mäta något för att det ska bli bättre!

I många företagskulturer finns uppfattningen "du kan inte förbättra det du inte kan mäta". Denna uppfattning har genomsyrat många organisationer och framförallt marknadsavdelningens, men också forskares, budget har ifrågasatts. Detta har lett fram till alltmer intrikata mätverktyg för att på något sätt försöka utvärdera de marknadsinsatser som görs. Även de mest inbitna marknadsförare brukar hävda att halva marknadsbudgeten är slöseri med pengar, det gäller bara att veta vilken hälft.

Nu har man genom att fråga 400 (fyrahundra!) CEOs, CMOs och CFOs kommit fram till att det inte räcker med att mäta, man måste GÖRA något också. Undrar om slutsatsen blivit något annat om man frågat min sedan 15 år döda hund?

För att parafrasera David Ogilvy: "Marketing departments use measurement the way a drunk uses a lamp post--for support rather than for illumination."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar